Vodič za prvi mobilni: Naučite dete da “dozira” aplikacije
Niko ne brine više o blagostanju i uspehu vašeg deteta od vas. U današnje vreme koje se kreće digitalnim putem, to znači da vodimo decu ne samo kroz stvaran svet, već većinom i kroz digitalan. Od dvogodišnjaka koji razumeju iPad bolje od nas, do tinejdžera kojima je potrebna određena (ali ne previše) sloboda, klinci treba da znaju kako da tehnologija radi za njih u svakoj fazi putovanja.
Mnogo smo tema ovde obrađivali u vezi sa uzrastima, ali sada ćemo se fokusirati na klince koji prvi put dobijaju telefon i treba da nauče da “doziraju” vreme i da koriste tehnologiju na zdrav način da bii stekli veštine i navike koje će ih učiniti uspešnim digitalnim građanima.
Jasno je da je tehnologija došla da ostane i da svet postaje primarno digitalan. Na mnogo načina, to je dobra vest. Tehnologija može osnažiti decu, pomoću alata koji im pomažu da uče na zabavan i angažovan način, da izraze svoju kreativnost i ostanu povezani sa drugima. Deca koja se razumeju u tehnologiju takođe će biti bolje pripremljena za poslove koji će u budućnosti biti pretežno digitalni.
Istovremeno, roditelji su, prirodno, zabrinuti zbog toga što je deci na dohvat ruke neprikladan sadržaj na mreži, zabrinuti su zbog previše vremena provedenog ispred ekrana i kako to vreme utiče na zdrav razvoj dece koja su vezana za tehnologiju.
Kada dobije telefon, dete želi da instalira – SVE. Posebno klinci kad dobiju prvi mobilni. To je ista situacija kao kada smo mi, analogne generacije, dobile prvi komp i prvi telefon. Hajde, prizovite u sećanje emocije i osećaj tog dana i biće vam jasno kako se vaše dete oseća držeći prvi smartfon u ruci.
Kada detetu kupite prvi smartfon, prvo o čemu treba da razgovarate sa njima i da proverite jeste da li su aplikacije koje žele da koriste interaktivne i izazivaju razmišljanje, a ne pasivne.
Drugo, nije sve vreme na ekranu jednako. Ako bismo napravili paralelu sa hranom, 100 kalorija iz krofne nije isto što i 100 kalorija iz salate, sat gledanja YouTube video zapisa nije isto što i sat proveden u digitalnom umetničkom programu.
Deca školskog uzrasta svakodnevno koriste tehnologiju i to je prelomni trenutak za uspostavljanje i jačanje odgovarajuće upotrebe smartfona.
Evo nekoliko saveta za pametno korišćenje aplikacija:
Podesite naloge za decu
Deca u ovom uzrastu će možda morati da koriste računar za domaće zadatke. Ugrađeni roditeljski nadzor u operativnom sistemu Windows (Microsoft Family) i macOS (u sistemskim podešavanjima naziva se Roditeljski nadzor) može vam pomoći da postavite vremenska ograničenja i da ograničite aplikacije i upotrebu neta.
Podstičite kreativnost
Tehnologija ima mnogo božanstvenih mogućnosti za učenje i razvijaje kreativnosti i važno je da naučite klince da izaberu aplikacije u skladu sa svojim afinitetima i talentima.
Ako dete voli da gradi, može da pokuša sa:
Osmo – spaja objekte iz stvarnog sveta sa digitalnim na iPad radi taktilnijeg iskustva učenja.
Scratch – koji je razvio čuveni M.I.T., uči decu logičkom razmišljanju stvaranjem priča, animacija i igara.
Toontastic će povećati kreativnost vašeg budućeg stvaraoca ili pisca.
Isprobajte porodične aktivne video igre za Wii, Playstation ili Ksbok, a zabava i učenje za celu porodicu smešteni su u fenomenalni Luedu, edukativnu kviz platformu i društvenu igru.
Prva tarifa je posebno kreiran postpaid paket u A1 koji roditelji biraju za one kojima žele da poklone poverenje, a prvih šest meseci je bez plaćanja mesečne pretplate.
A razgovor je, kao i uvek, polazna tačka za ulazak u svet smartfona. Započnite razgovor o bezbednosti rano i razgovarajte često. Podsetite decu da ono što je na mreži ostaje na mreži i da nikada ne smeju deliti lične ili osetljive podatke. Možda nije realno da roditelji postanu stručnjaci za svaku novu aplikaciju koja postane popularna, ali otvoren razgovor sa detetom od samog početka, pomoći će im da ostanu bezbedni.
Veća je verovatnoća da će deca koja znaju da pričaju o onome što rade na internetu nekome reći ako su zabrinuta ili uznemirena nečim što se dešava u njihovom digitalnom životu.