Udružite se sa decom u digitalnom svetu
Za generacije koje su rođene i odrastaju u eri interneta i digitalnih tehnologija, američki tehnolog Mark Prenski skovao je naziv „digitalni urođenici“. Nadalje, razni autori smislili su brojne druge nazive: „net generacije“, „Gugl generacije“, „generacije instant poruka“, „mobilne generacije“, „deca novog milenijuma“... Generacije njihovih roditelja i svih drugih koji su rođeni pre 80-ih godina 20. veka nazivaju se „digitalni imigranti“.
Sami nazivi već govore o postojanju velikog generacijskog jaza, odnosno govore pre svega o razlici u razvijenosti digitalnih znanja i veština odraslih tj. roditelja sa jedne, i mladih tj. dece sa druge strane. Ono što hrabri i osnažuje roditelje da svoje veštine treba stalno da razvijaju i unapređuju i na taj način smanjuju generacijski jaz, jeste i činjenica da deca možda više znaju o internetu, ali odrasli više znaju o životu.Zbog toga je važno da decu:
- Pitamo šta vole da rade na netu, koje aplikacije im se sviđaju i zašto
- Pitamo šta rade kako bi bili bezbedni na netu, da zatražimo od njih savet i pomoć
- Pitamo da li znaju od koga mogu da potraže pomoć ili savet u slučaju da ih neko uznemirava na internetu
- Ohrabrimo da potraže pomoć ako im je potrebna, kao i da pomognu drugima
- Uključimo u ono što mi radimo na internetu, da imamo neke zajedničke aktivnosti
Ujedno, važno je de deci upućujemo poruke:
- Podrške: „Sviđa mi se što si tako radoznao/la, što stalno istražuješ nove stvari na netu“, „Verujem da umeš da se zaštitiš“, „Drago mi je što si mi se obratio/la za pomoć“
- Zainteresovanosti: „Koja igrica ti se najviše sviđa?“, „Šta ne voliš na internetu?“, „Da li si uspeo/la da rešiš problem?“, „Zabrinulo me je to što sam čuo/la o dešavanju na netu, da li možemo da porazgovaramo o tome?“
- Poverenja: „Hvala ti što si to podelio/la sa mnom“, „Važno mi je to što si mi rekao/la“, „Uvek možeš da mi kažeš ako te nešto muči“, „Hvala ti što si mi rekao/la šta ti predstavlja teškoću“
- Uvažavanja: „Ponosan/na sam na tvoje veštine i što umeš da pronađeš toliko informacija na internetu“, „Da li možeš da mi pokažeš kako si to uradio/la“, „Voleo/la bih da razgovaramo o novim aplikacijama, uživam da učim od tebe“
Životna iskustva odraslih i veštine i znanja mladih u oblasti digitalne komunikacije dobitna su kombinacija.