Pitali smo drugare šta znači reč SMART?
“Budite oprezni u procenjivanju tuđe pameti. Ne mora biti glup svako ko je pametniji od vas.” Duško Radović
Da li se i vama čini da smo postali malo opsednuti definicijom “pametan”? Da klinci danas znaju sama da kažu da su neka deca u školi „pametna“. I svi znaju ko su “pametna” deca. „Pametno“ je izuzetno česta pohvala.
I opšte mesto. Nastavnci (a i đaci) sigurno bi pametnu decu definisali ovim osobinama:
Znaju mnogo.
Brzo završe zadatke na času.
Nastavnik ih nikad ne proziva, uvek se javljaju sami.
Uvek imaju odgovor.
Dobijaju najviše ocene.
A klinci misle da su njihovi vršnjaci pametni jer im škola lako ide.
Reč PAMET izvorno znači pamćenje, pamtiti. Vrlo blizak pojam je INTELIGENCIJA (lat. intellegentia=razboritost, razum) umna sposobnost koja čoveku omogućava rešavanje problema i snalaženje u novim prilikama.
Ali, ko meri našu sposobnost da primenimo znanje i veštine i kako to merimo? Način na koji merimo pamet postavlja pitanje da li je sve zasnovano na našoj individualnoj perspektivi? Ko zaista ima mogućnost da odlučuje ko je pametan, a ko ne? Kako odlučujemo koga ćemo označiti kao „zaista pametnog?“
Prema engleskom rečniku, SMART (pametan) je akronim: Specific (specifičan), Measurable (merljiv), Achievable (dostižan, ostvariv), Realistic (realističan), Timely (pravovremen, tačan).
A prema rečniku Bezbednih klinaca, reč smart je u 21. veku dobila sasvim novo značenje i nema nikakve veze sa pameću 🙂
Smartfon. Moj Samsung na kojem igram igrice, četujem s drugarima i gledam YouTube. Streaming. (Nemanja, osam godina).
Minecraft. Najjača igrica u univerzumu. Igram je sa drugarima svaki dan i nije mi dosadila. Match Masters. Igrica u koju sam uvukao mamu i smešno mi je koliko se nervira kad gubi bustere. Realno, nema pojma da igra, a pravi se da je master. (Stefan, 11 godina).
Arijana Grande, boginja. Ajped od kog se ne odvajam, u njemu mi je sav život (Lenka, 17 godina).
Reply. Najlepša opcija u dopisivanju. Ruke. Volim da grlim i da pišem. (Ana, 45 godina).
TikTok. Najbolja mreža ikada. Najviše vremena provodim tamo, urnebesno je i ima baš svačeg zanimljivog da se nauči. Tomb Rajder. Najbolji film i najbolja igrica ikada. (Iskra, 14 godina).
Zaključak? „Ne ograničavajte decu na vaše sopstveno učenje jer su ona rođena u nekom drugom vremenu.“ Tagore.