Klinci su u pravu: Generacija Alfa oblikovaće našu budućnost
Generacija Z, radikalizovana društvenom nepravdom i obučena u retro odeću devedesetih, ukrala je svu slavu svojih slavnih milenijumskih prethodnika. Ali, još novija generacija tiho stasa. I uopšte nisu za potcenjivati ih: male alfe, generacija budućnosti.
Stručnjaci predviđaju da će Alfa generacija oblikovati i diktirati sve sfere društva. Rođeni u isto vreme kad i IPod (2010. godine) bliski su sledbenici generacije Z. Alfe predstavljaju zadivljujuć spoj empatije prema ugroženima, marginalcima i napuštenim životinjama, imaju veliki osećaj za pravdu (koju uglavnom i isteruju), a zahvaljujući tehnologiji u kojoj bukvalno žive, otvoren im je prozor u ideje i kulture izvan našeg mikrokosmosa. Male Alfe tehnologiju vide kao način da budu angažovani, kao opcije, mogućnosti i veštine koje razvijaju.
Termin „generacija Alfa“ skovala je konsultantska agencija McCrindle. Pošto će COVID pandemija imati značajan uticaj na to ko su, ta generacija mladih je nezvanično nazvana i „gen C“ – generacija COVID. Predviđanje je da će do 2025. biti najbrojnija generacija u istoriji, sa više od dve milijarde pripadnika.
Alfe su pod velikim uticajem tehnologije i zumera koji kreiraju sadržaje i na čijim fidovima ovi klinci dominiraju. Sociolozi su saglasni da će u budućnosti, zahvaljujući okolnostima u kojima su rođeni i u kojima rastu, alfe ceniti porodicu više od bilo kojih prethodnika, diviće se „svakodnevnim superherojima“ i gledati na rad od kuće kao na normalan način života. Oni će biti kreativnija i otpornija generacija zbog izazova koje su iskusili, ali i jer su od malih nogu vrlo zainteresovani za socijalnu pravdu. Ako imate malu alfu u kući, verovatno vam postavlja teška pitanja o političarima, poslovima koji su kreativni i profitabilini i iskazuje interesovanje za neku vrstu aktivizma? Jeste, to je skroz tipično za klince koji svakodnevno gledaju posledice nego kapitalizma u kom žive njihovi roditelji, tetke, ujaci… Žele da razgovaraju o društvenim pitanjima, njih brinu beskućnici, siromašni, napuštene životinje… Takođe, žive u virtuelnim prostorima i to uopšte nije loše jer upravo u njima nalaze mogućnosti da poboljšaju i promene ovaj svet koji nema empatiju.
Takođe, generacija alfa od malih nogu igra video igrice i to ima veliki uticaj na njihov način razmišljanja u smislu da su aktivni učesnici u traženju rešenja za probleme, što se pozitivno manifestuje i u njihovim realnim životima. Nakon što detaljno istraže teme koje ih interesuju, ovi klinci vrlo brzo preduzimaju korake da primene najbolje ponašanje u svojoj zajednici. U njihovim glavama sasvim je realna slika mašine koja pretvara ugljenik u vodenu paru i spasava svet od sagorevanja, a sigurni su i da bi tehnologija mogla da pomogne u spasavanju ugroženih životinjskih vrsta.
I oni će tu tehnologiju zaista i iskoristiti u te svrhe.
I zato, da bi ovaj svet bio bolji, treba da im omogućimo zdrav pristup informacijama i tehnologiji. Medijska pismenost od malih nogu treba da bude sastavni deo vaspitanja, baš kao kad ih učimo da koriste viljušku i kašiku. Oni sami pokreću teme o održivom razvoju, klimatskim promenama, zdravoj ishrani, poslu, rodnoj raznolikosti i rasi i mi treba da budemo tu za njih kada žele da rasvetle ta pitanja koja su zanemarena ili čak tabu. Oni ne nose ružičaste naočare, već žive VR i hajde da im pomognemo u pokušajima da poboljšaju život za sve nas.