Devojčice i STEM
Engleski pojam STEM javlja se kao akronim, koji upućuje na nekoliko akademskih disciplina: nauka (science), tehnologija (technology), inženjering (engineering) i matematika (mathematics).
Otkrivamo super načine da se devojke više uključe u STEM aktivnosti da bi se premostio i na kraju zatvorio jaz među polovima.
Ali, koliko je dečaka, a koliko devojčica zapravo uključeno u STEM?
Istraživanja pokazuju da je tokom perioda osnovne škole uspeh dečaka i devojčica istog uzrasta u na testovima u okviru STEM potpuno jednako. Malo je drugačija situacija tokom srednjoškolskog obrazovanja.
Dečaci i devojčice prolaze jednak broj časova, ali su devojčice mnogo više zainteresovane za časove biologije, dok dečaci više naginju ka fizici. Ipak, najveća razlika u tom uzrastu javlja se u polju inženjerstva i računarstva: odnos momaka i devojaka je čak 3 prema 1 kada je u pitanju inženjerstva, dok je kod računarstva odnos čak i veći.
Ne postoji nijedan dokaz koji bi upućivao da jedan pol ima prirodne predodređenosti za STEM od drugog pa je normalno da se zapitamo zbog čega se javljaju tako velike razlike?
Neki od razloga bi se mogli naći u običajima. Posao u oblasti STEM se i dalje smatra “muškim” i postoji mnogo dokaza da su profesori ti koji manje podstiču žene da se bave STEM poslovima nego muškarce. Nije nepoznanica ni to da se mnogim devojkama u periodu socijalizacije, školovanja, smanjuje samopouzdanje da bi mogle da uspeju npr. u matematici čak i onda kada njihove mogućnosti i talenat pokazuju suprotno.
Zato treba ohrabriti devojčice i pripremiti ih čak i na izazove nejednakosti u radnoj sredini. Iako su žene poslednih decenija sve više ravnopravne sa muškarcima u biznisu, statistike pokazuju da svega 28 odsto žena pripada tehničkoj radnoj snazi. Šta je razlog ovakvog jaza? Postoje socijalni i ekonomski faktori koji doprinose toj razlici među radnom snagom. Iako se društvo menja, svesni smo prisutnosti predrasuda kako bi jedan inženjer, matematičar ili naučnik trebalo da izgleda i i dalje se ti poslovi vide kao muški.
I dalje postoje mnogi izazovi da bi se razbila ta dominantno muška polja. Moramo imati u vidu da žene i dalje, pored posla, brinu i oko kućnih poslova, a radna mesta u okviru STEM su najčešće manje fleksibilna od ostalih tipova zaposlenja.
Šta bismo mogli da uradimo da se ovakva situacija promeni?
- Pokažimo devojčicama sva čuda inženjerstva i stvorite i negujte ljubav prema STEM-u. Iskoristite ovaj dan da devojčicama u svom okruženju otkrijete koliko su zanimljivi inženjerstvo i nauka. Pokažite im poznate žene inženjere.
Lilijan Gilbert – američki psiholog i industrijski inženjer na prelazu iz 20. veka. Bila je stručnjak za efikasnost i organizacionu psihologiju, čije je principe primenjivala ne samo kao konsultant za upravljanje velikim korporacijama, već i u svom domaćinstvu sa dvanaestoro dece. Njena duga lista pionirki u nekoj oblasti, uključuje prvu ženu govornicu na Kalifornijskom univerzitetu, prvu ženu profesora inženjerstva na Purdueu i prvu ženu izabranu u Nacionalnu akademiju inženjeringa.
Edit Klark – pionirski inženjer elektrotehnike na prelazu iz 20. veka. Radila je kao „računar“, neko ko je izvodio teške matematičke proračune pre nego što su izumljeni savremeni računari i kalkulatori. Klark se borila da nađe posao kao ženski inženjer umesto ‘uobičajenih’ poslova dozvoljenih ženama njenog vremena, ali je 1922. postala prva profesionalno zaposlena žena elektroinženjer u Sjedinjenim Državama. Ona je utrla put ženama u STEM i inženjeringu i uvršten je u Nacionalnu kuću slavnih pronalazača 2015.
- Pronađite im ženskog mentora
Veoma je bitno davanje primera. Kada devojčice vide žene profesionalce u oblastima STEM, to veoma pozitivno utiče na samopouzdanje i veru da mogu i same da uspeju.
- Uključite ih u školice programiranja i kodiranja
Školice i kursevi koji ohrabruju devojčice da uče programiranje i kodiranje, odlične su za građenje mreže podrške ali i za jačanje veština u okolini u kojoj nema pritiska. Takve školice imaju za cilj da omoguće bezbednu sredinu u kojoj će i devojčice učiti i rasti.
- Volite i cenite STEM kod kuće
Ovo se možda čini očiglednim, ali imperativ je da roditelji i ostali članovi porodice podržavaju svoju decu i sve njihove aspekte obrazovanja u STEM. To se naročito odnosi na ženski deo porodice jer one mogu pomoći devojčicama da zavole i razvijaju ljubav prema STEM-u tako što će pokazivati dobar odnos prema STEM profesijama.
Zamenite rečenice “Nauka je veoma teška” ili “Ja nikada nisam bila dobra u matematici” sa “Ja znam da je to težak problem, ali možemo ga zajedno rešiti” ili “Možda sada ne možeš da pronađeš rešenje, ali to samo znači da treba da učiš”. Radite matematičke zadatke tokom večere, raspravljajte o naučnim projektima tokom duge vožnje.
Vi ste predivni uzori za svoju decu i pozitivan razgovor o STEM-u kod kuće će pomoći vašim devojčicama da razviju samopouzdanje i interesovanje za predmet.