Pet aplikacija i servisa za koje svaki roditelj treba da zna
Roditelji, znamo da želite da ste u toku sa online aktivnostima svog deteta, ali nekad je nemoguće da uhvatite korak sa svim aplikacijama i uslugama koje klinci koriste, pa smo sastavili ovaj zgodan vodič da bismo vas upoznali sa nekim od najpopularnijih: Snapchat, Instagram, TikTok, YouTube, WhatsApp i Skype. I, ne zaboravite: najbolji način da ih savladate, jeste da ih isprobate!
Snapchat
Snapchat je pokrenut 2011. godine i brzo je postao jedna od najpopularnijih aplikacija za društvene mreže na planeti. I sa procenjenih 230 miliona korisnika dnevno, to je i danas.
Aplikacija za razmenu fotografija omogućava korisnicima da snimaju i dele fotke i video zapise kojima su dodali tekst i zabavnu grafiku. Ovi snimci se mogu deliti sa prijateljima sa liste kontakata.
Šta roditelji treba da znaju?
Kada je Snapchat lansiran, njegov uspeh je proizašao iz eterične prirode „Snapova“ – trajali su samo nekoliko sekundi pre nego što su nestali i osoba koja ih je primila nije ih mogla spasiti. To je značilo da su deca mogla da se zabavljaju i “krevelje” ne brinući da će fotka biti tu zauvek.
Kako je Snapchat evoluirao, to se promenilo. Osoba koja objavljuje sada može da izabere koliko dugo će fotka ostati otvorena tako što će kreirati priče, koje su dostupne do 24 sata. Prema sopstvenim pravilima Snapchata, korisnici moraju imati 13 godina. Međutim, ne postoji čvrst proces verifikacije uzrasta – samo unesete datum rođenja – tako da je moguće i da se deca mlađa od 13 godina prijave.
Snapchat je nemoderiran i stoga ne možete filtrirati postove koje vaše dete prima ili priče koje gleda, što znači da mogu biti izloženi sadržaju za odrasle. Međutim, postoji niz podešavanja privatnosti, uključujući mogućnost da se ograniči ko može da vas kontaktira, da pogleda vašu priču ili da vidi vašu lokaciju na Snap mapi.
Već znate šta je Instagram. Trenutno ima više od milijardu aktivnih korisnika, među kojima je mnogo roditelja. Dobio je ime kao platforma za deljenje fotografija, ali video snimci su danas gotovo jednako važni – možete da ih delite sa pratiocima, sami da prenosite uživo i gledate druge, uključujući poznate ličnosti, na IGTV platformi.
Takođe ima funkciju Story, koja upadljivo podseća na Snapchat verziju i koja takođe nestaje nakon 24 sata.
Šta roditelji treba da znaju o Instagramu?
Kao i kod Snepčeta, korisnici bi trebalo da imaju 13 ili više godina. Ali još jednom, dete bi moglo da izmeni svoj datum rođenja i da koristi aplikaciju pre tog uzrasta. Nalozi maloletnika se mogu prijaviti, a Instagram kaže da će ih izbrisati ako korisnik ne može da potvrdi da je stariji od 13 godina.
Drugi korisnici mogu komentarisati postove, što može dovesti do pozitivnih i negativnih posledica. Objave mogu da vide svi kao podrazumevani, ali možete da promenite podešavanja privatnosti svog deteta tako da samo ljudi koje poznaju mogu da ih vide. Međutim, njihova biografija, profil i profilna fotka ostaće javni. Ostale kontrole uključuju mogućnost postavljanja podsetnika o tome koliko vremena dete provodi u aplikaciji.
Instagram je optužen da doprinosi porastu problema sa imidžom tela među mladima. Poznate ličnosti objavljuju fotografije koje su u velikoj meri uređivane, profesionalno stilizovane i često retuširane, dajući predstavu o lepoti koja je i nestvarna i nedostižna za većinu ljudi, dok sami mladi ljudi mogu biti opsednuti kreiranjem savršenog selfija.
TikTok
TikTok je trenutno najbrže rastuća aplikacija za društvene mreže na svetu, a posebno su mladi ljudi očarani njegovim kratkim video snimcima podvučenim muzikom.
Kreativnost je ključna reč. Više od 800 miliona korisnika mesečno pronalazi genijalne načine da svoje vremensko ograničenje od 15 sekundi pretvori u alatku za izražavanje, a ne u ograničenje.
Sadržaj je ogroman i raznovrstan, pokriva sve, od tutorijala za šminkanje do igara i od sporta do muzike. Ali zaista, sve ide – posebno ako je optimistično i smešno.
Šta roditelji treba da znaju o TikToku?
Još jednom, TikTok ima starosnu granicu od 13 i više – ali još jednom, dete bi to moglo da zaobiđe pretvarajući se da je starije. Sa druge strane, TikTok se sve bolje kotira u pogledu mera bezbednosti za mlade. Postoji „Ograničen režim“ koji filtrira sadržaj, a takođe možete da učinite nalog privatnim, što znači da drugi korisnici moraju biti odobreni pre nego što mogu da vide sadržaj vašeg deteta i komuniciraju sa njim. Platforma je takođe nedavno uvela nova pravila koja sprečavaju mlađe od 16 godina da šalju ili primaju privatne poruke, a naloge za tu starosnu grupu je podrazumevano učinila privatnim.
Postoji i režim porodičnog uparivanja, koji povezuje vaš nalog sa detetovim tako da možete da kontrolišete koliko vremena provodi u aplikaciji, kome može da šalje poruke i koju vrstu sadržaja vidi.
TikTok takođe ima skup smernica zajednice i ne dozvoljava nasilan, rasistički, ekstremistički ili seksualno eksplicitan sadržaj. Iako je veći deo ponuđenog sadržaja bezopasna zabava, neki video snimci su nesumnjivo pogodniji za zrelu publiku. TikTok je poznat i po zaraznim izazovima, uključujući i potencijalno opasne, pa se uverite da vaše dete zna šta ne treba da pokušava.
YouTube
Sci znamo za YouTube, ali pitanje je da li ga koristite koliko i vaše dete? Verovatno ne jer deca i mladi ga jednostavno – obožavaju. Neki samo vole da gledaju klipove (bilo šta, od nastupa Tejlor Svift preko slatkih video snimaka mačaka do Jutjubera), dok drugi prave svoje i postavljaju ih da bi ih drugi gledali i komentarisali.
Šta roditelji treba da znaju o YouTube?
Platforma ima jednostavnu roditeljsku kontrolu za ograničavanje pristupa sadržaju za odrasle, stroga pravila zajednice o objavama i jednostavan proces za prijavu nezakonitog, štetnog ili uznemirujućeg sadržaja. Ali još postoji šansa da će vaše dete naići na sadržaj koji ne biste želeli, uključujući versku i ekstremističku propagandu.
Zato je važno podstaći ih da kritički razmišljaju o svemu što vide na platformi. Sadržaj možda nije istinit ili potiče iz izvora koji se ne može proveriti.
Da biste objavljivali, morate da imate 13 godina i da otvorite nalog, ali sadržaj možete da gledate u bilo kom uzrastu. Za decu mlađu od 13 godina postoji aplikacija YouTube Kids sa sadržajem posebno pripremljenim za mlađu starosnu grupu.
Najpopularnija aplikacija za razmenu poruka na svetu je sada glavni način na koji mnogi ljudi ostaje u kontaktu. Zaboravite sms i telefoniranje, WhatsApping je blizu da postane glagol sam po sebi. Aplikacija, koja je poput Instagrama sada u vlasništvu Facebooka, omogućava grupama korisnika da razgovara. To je super zabava i može uštedeti mnogo vremena prilikom organizovanja aktivnosti i susreta. Možete ga koristiti i za glasovne video pozive, a početak pandemije u video pozivu je povećan sa četiri na osam.
Šta roditelji treba da znaju o WhatsApp-u
Deca i mladi ljudi ga koriste za deljenje fotki i klipova, organizovanje domaćeg zadatka i, generalno, za ćaskanje sa prijateljima. Prvobitno je bio namenjen starijima od 13 godina, ali je u maju 2018. godine njegova minimalna starost povećana na 16 godina u Evropi.
Svako ko ima broj telefona vašeg deteta mogao bi da mu pošalje poruku, a bilo je izveštaja o maltretiranju i neprikladnom kontaktu sa decom od strane odraslih u aplikaciji. Nije moderirano, tako da će mladi korisnici moraju da znaju kako da blokiraju uznemirujuć ili nezakonit kontakt i da sami prijave korisnike u aplikaciji.
I na kraju, najbolja aplikacija je: vaše interesovanje. Ako se zanimate za sadržaje i servise u kojima vaše dete uživa, mnogo je veća verovatnoća da će vam se otvoriti u slučaju da nešto pođe naopako. Poverenje je osnov svake komunikacije i aplikacije.