Ko su zilenijalci?
Društvene mreže postavljale su brojne trendove tokom prethodnih decenija, putem jednog od njih na Tiktoku pojavila se grupa mladih – zilenijalci. Oni su deca devedesetih, koja predstavljaju vrstu „podkategoriju”, odnosno “mikrogeneraciju, milenijalaca i generacije Zed.
Ko su milenijalci, zumeri, a ko zilenijalci?
Milenijalci predstavljaju generaciju rođenu u periodu od 1981. do 1996, koji u ovom trenutku imaju između 28 i 42 godine. Naziv su dobili jer su rođeni pred kraj prošlog milenijuma. Njihovo odrastanje obeležio je tehnološki napredak, koji je transformisao da tada poznati svet i promenio način poslovanja i komunikacija.
Preda su milenijalci bili prva generacija koja je stasavala u digitalnom svetu, generacija Z (Zed), zumeri ili postmilenijalci su, kako ih još nazivaju, prva je generacija koja je u takvom svetu rođena. Radi se o generacijama između 1997. i 2012. godine, a danas imaju od 12 do 27 godina.
Prva generacija odrastala je na analognim tehnologijama, dok su zumeri gotovo od prvog dana baratali modernim uređajima. Zahvaljujući društvenim mrežama nastali su zilenijalci. Ova „mikrogeneracija” predstavlja one rođene u periodu od 1990. do 2000. godine, a koji su pokupili najbolje od obe generacije.
Od VHS-a do društvenih mreža: Kako prepoznati zilenijalca?
Zilenijalci su odrasli uz VHS kasete i DVD plejere, imali su detinjstvo sa i bez interneta, koristili su filopi disk i CD, muziku su podjednako slušali na vokmenu, diskmenu i MP3 plejeru. Danas dominiraju društvenim mrežama i postavljaju standarde. Kada su u pitanju društvene mreže, za razliku od milenijalaca koji vole Jutjub a zumeri Tiktok, zilenijalci vole Instagram i Tviter, odnosno X.
Bili su mali kada su se dogodili neki od važnih događaja, poput rušenja Svetskog trgovinskog centra 11. septembra 2001. ili kao domaći primer bilo bi ubistvo premijera Srbije Zorana Đinđića 12. marta 2003, ali ih se ne sećaju (toliko) dobro.
Milenijalci uglavnom slušaju muziku iz perioda devedesetih i dvehiljaditih, generacija Zed okrenuta je često ostvarenjima nakon dvehiljaditih, dok im je neretko muzika s kraja prošlog veka potpuno nepoznata. S druge strane zilenijalci ne biraju – od muzike iz vremena njihovih roditelja, preko muzike uz koju su odrastali, do novih izvođača i altenativnih zvukova.
Po pitanju marketinga i ekonomije zilenijalci su idealna ciljna grupa, za čije se prihode trgovci bore. U većini slučajeva uveliko kupovine obavljaju putem interneta. Obožavaki da troše zarađeni novac. Skupi gadžeti, igračke devedesetih, kolekcionarski primerci različitih predmeta i igračaka, poslednjih godina postali su veoma traženi i prodavani.
Pored trošenja novca na (ne)potrebne stvari, život zilenijalaca je drugačiji – okrenuti su zdravom načinu života, kupuju skuplje i zdravije namirnice… Analitičari Morgan Stenlija (Morgan Stanely) opisali su ih kao potrošače koji žive sa svojim roditeljima, te ne plaćaki komunalije, račune, stanarinu…
Imaju visok nivo digitalne pismenosti i veća je verovatnoća da će se identifikovati u manjinskoj grupi. U odnosu na generaciju Zed su siromašniji, ali ekonomski sigurniji. Lojalni su brendovima i nisko osetljivi na cene. Pandemija Kovid-19 poremetila je određene društvene navike, te su manje šanse da će oni koristiti onlajn apoteke u odnosu na generaciju Z.
Na Tiktoku sve više se koristi #zillennial, koji trenutno ima više od 17.900 objava, dok je preko pola milijarde korisnika podelilo video-zapise koji prikazuju kako izgleda život (tipičnog) zilenijalaca, načine kako ih prepoznati, njihove stavove i razmišljanja…
Neki od stavki koje korisnici Tiktoka navode su: farmerke ravnog kroja, provođenje mnogo vremena na društvenim mrežama, poziranje na fotografijama, ubrajanje sebe u mlađe generacije, igraju igrice na konzolama, čitaju vesti na portalima, kupuju onlajn…
Karakteristike
Prema studiji slučaja WGSN zilenijalci više vole da ih na radnom mestu više bi voleli da budu viđeni kao milenijalci, jer se na njih gleda kao na profesionalce, dok mlađi zilenijalci smatraju da su premladi da bi ih svrstali među milenijalce.
Često predstavljaju „tvorce kulturnog ukusa” (uglavnom kada je reč o muzici, modi, medijima…), posebno među subkulturama za mlađe milenijalce i starije pripadnike generacije Z. Njhov kreativni sadržaj odlikuje autentičnost, društvena svest i povezanost. Značajnu ulogu imaju nad internet kulturom mimova, te nose nadimak „gospodari mimova”.
Smatra se da su zilenijalci imali ključnu ulogu u svrgavanju Donalda Trampa tokom predsedničkih izbora u Americi 2020. i da su zaslužni za slanje Džoa Bajdena i Kamale Haris u Belu kuću. Njihovi politički stavovi se često su više socijalistički nego milenijalni. Aktivno učestvuju na protestima (za građanska prava).
Veruju u globalno zagrevanje i napore za ublažavanje klimatskih promena , a mnogi se identifikuju kao ekološki osvešćene osobe. Manja je verovatnoća da će zilenijalci koristiti dejting aplikacije za sastanke i povezivanje sa partnerom. Smatraju se socijalno i emocionalno inteligentnom generacijom. Nostalgični su za devedesetim i dvehiljaditim.