Gimnazijalci iz Beograda među kreatorima BerlinHistory aplikacije
“Čak i sedamdeset pet godina nakon završetka Drugog svetskog rata ovaj sukob, koji je na mnogo načina obeležio istoriju 20. veka, i dalje je etalon na osnovu koga promišljamo i procenjujemo savremeni trenutak. Upravo disonantni tonovi u interpretaciji ovog događaja čine ga relevantnim, ne samo u kontekstu sagledavanja konkretnih istorijskih procesa, već i aktuelnih društveno-političkih okolnosti.”
Deca 21. veka, digitalnog milenijuma, deca futurizma, naša deca, o jednom od najtežih ratova u istoriji danas uče iz knjige, ali rat koji je na starije generacije ostavio nesagledive posledice, dalek im je i nedokučiv jer oni, jednostavno, rastu u novom univerzumu.
I zbog toga je ovo proleće sasvim drugačije od prethodnih jer su naša deca krenula stazama prošlosti, putem koji će njihove vršnjake odvesti na mesta gde su stradali za koja su se borili naši preci.
Učenici Treće i Pete beogradske gimnazije predstavljaju vam tri ture koje su osmislili tokom projekta “Interaktivni i multimedijalni vodiči”.
Gimnazijalci su prethodnih meseci istraživali Drugi svetski rat u Beogradu i kreirali ture:
- Beogradski zatvori tokom nacističke okupacije;
- Putevima slobode ( tura posvećena Slobodi Trajković)
- Logori u Beogradu.
Ako želite da upoznate ova mesta stradanja Jevreja i antifašista, potrebno je da preuzmete aplikaciju BerlinHistory, potom među temama odaberete “Interactive tours”, a onda turu koja vas zanima.
“Još nismo sve doterali, pa je verzija na srpskom u okviru nemačkog jezika (da vas ne zbuni). Ovaj projekat osmislile su Centropa i berlinHistory, a rad na projektu je omogućila EVZ Foundation. Projekat je koordinirala Biljana Stojanović iz Centar za obrazovne politike / Centre for Education Policy. Sa mnom su radile kolege Miloš Bajlovski i Jelena Kostić, profesori istorije. Aplikaciju smo testirali šetnjom po Beogradu, a svečano smo predstavili projekat javnosti u Jevrejskom kulturnom centru. Imali smo priliku da čujemo video-vezom i drugare iz Nemačke i Poljske koji su takođe radili na istom projektu”, kaže koordinatorka Centrope za Srbiju i profesorka srpskog jezika i književnosti u Trećoj beogradskoj gimnaziji Jelena Kručičanin.
Tragovi istorije treba da budu vidljivi i uočljivi, a da ih istovremeno sačuvamo za budućnost. U tu svrhu je kreirana aplikaciju BerlinHistory, koja služi kao otvorena digitalna platforma za kulturne institucije, muzeje i arhive, kao i za privatne inicijative, lokalne istraživače i pojedince. Nakon što ih uredništvo pregleda, sve vrste istorijskih dokumenata – tekstovi, fotografije, audio datoteke, video snimci i istorijske mape – mogu se objaviti u aplikaciji. Da bi olakšao taj proces, tim stalno razvija nove digitalne alate i garantuje stalnu dostupnost platforme koja se stalno širi. A pošto se sav sadržaj strimuje, aplikacija BerlinHistory zauzima vrlo malo prostora sa samo 40MB.
U okviru projekta „Interaktivni i zajednički kreirani multimedijalni vodiči“ 10. aprila 2021. godine organizovana je prva onlajn radionica za učenike prvog i drugog razreda Treće i Pete beogradske gimnazije, a radionici su prisustvovali i zainteresovani profesori.
Cilj radionice je bio upoznavanje učenika sa aktivnostima na projektu, njihovim zadacima i mestima koja će istraživati u Beogradu, a u cilju kreiranja multimedijalnih tura o mestima progona i stradanja tokom Drugog svetskog rata.
Dr Nenad Lajbenšperger, istoričar-savetnik u Republičkom zavodu za zaštitu spomenika kulture Beograd, učenike je uveo u temu izlaganjem o mestima stradanja (logori, zatvori, Policija za Jevreje itd.) i kulturi sećanja, a Jelena Kručičanin je predstavila rad Centrope uz poseban osvrt na intervjue, fotografije i filmove koji su dostupni na sajtu Centrope.
Formiran je beogradski tim učenika koji će zajedno sa vršnjacima iz Poljske i Nemačke kreirati devet multimedijalnih tura o mestima progona i stradanja u Tarnovu (Poljska), Ravensbriku (Nemačka) i Beogradu.