Da li nas digitalna komunikacija zaista otuđuje?
Tatjana je Onjeginu pisala pisma i srce joj je iskakalo iz grudi dok nije dobila odgovor. Kasnije smo imali fiksne telefone, srce je opet iskakalo dok smo čekali taj jedan poziv koji menja sve, a ako bi, ne daj bože, “dvojnik” zauzeo žicu, pregorevali smo od nestrpljivosti i muke. Danas je svemir ok. Imamo aplikacije i mogućnost da su nam oni koji nisu tu, na dohvat ruke. Aplikacije nas održavaju u stalnom kontaktu.
Psiholog nam otkriva prednosti digitalne komunikacije i imamo baš lepu vest za nas malo starije. U vremenu koje je iza nas, mnogi stariji ljudi su počeli da koriste aplikacije za komunikaciju jer su bili izolovani od svih dragih ljudi. Deca veoma često koriste Viber i WhatsApp za komunikaciju sa drugarima, gotovo da nema odeljenja koje nema svoju grupu na nekoj od pomenutih aplikacija. Olakšavaju nam komunikaciju, omogućavaju brzo i lako slanje poruka i dobijanje brze povratne informacije da je poruka primljena, pročitana, kao i davanje brzog odgovora.
Šta dobijaju mladi, a šta mi stariji kroz digitalnu komikaciju?
– Mladi su rođeni u doba digitalne komunikacije i ne znaju za vreme pre nje. Dobijaju mogućnost da brzo i lako iskomuniciraju ono što je njima važno sa osobama koje su im važne. Mi stariji možemo da uporedimo novo komunikacijsko doba sa vremenom pre toga i da zaključimo da je sve sada mnogo brže, efikasnije, ali i da je više opterećujuće jer mnogo poruka dolazi do nas, a postoji i pritisak da na sve odgovorimo.
Ipak, digitalna komunikacija krije i male zamke – često imamo iluziju prisnosti, a da nismo svesni. Da li digitalna komunikacija zaista može da nam omogući prisnost živog kontakta i kako da to izvedemo?
– Mislim da ne može, a i ne treba. Postoje različiti tipovi komunikacije – svaki ima svoju svrhu, kompatibilan je drugim tipovima i ljudi biraju tip komunikacije u skladu sa svojim prioritetima i potrebama. Imamo intrapersonalnu i interpesonalnu komunikaciju, pisanu i usmenu, verbalnu i neverbalnu, javnu i intimnu. Digitalna je još jedan oblik komunikacije koji treba da nam olakša, a ne da nam preplavi život. Dakle, balans. Svrha digitalne komunikacije je da olakša razgovore, dogovore i da nam obezbedi pažnju kada smo fizički onemogućeni da komuniciramo uživo. Ipak, ljubav i susreti sa dragim ljudima su neprocenjivi, smeh uživo i plakanje na nečijem ramenu ne može nadomestiti nijedna aplikacija. Pišite, šaljite fotke i klipove, ali uvek nađite trunčicu vremena da se sretnete sa onima do kojih vam je stalo. Sreća je u malim znakovima pažnje i truda.